HUN | ENG

Kiadó és eladó raktárak az Ön igényeire szabva!

Online ajánlatkérés! +36 20 381 3917

Digitális szép új világ a logisztikában

Digitalizáció nélkül ma már elképzelhetetlen a logisztika, a mesterséges intelligencia térnyerése ráadásul tovább alakíthatja a szektort. A kutatások és a szakértők egyhangúan azt mondják, hogy az AI hatékony integrálása forradalmasíthatja az ellátási láncok kezelését, optimalizálását. A mesterséges intelligencia már most érezteti hatását a logisztikában, a folytatásban pedig még nagyobb szerepe lehet.

A múlt században még a Quelle magazin (1927–2013 között megjelent divatkatalógus – a Szerk.) jelentett hatalmas ugrást az új dolgaink könnyű és fáradtságmentes beszerzésében, mostanra viszont a világ legtávolabbi pontján árult termék is csak két kattintásra van tőlünk. Gondoljuk el, hány másodperc alatt választunk ki, rendelünk meg és fizetünk ki egy számunkra szimpatikus terméket a mobilunkkal, majd követjük annak kiszállítását a bolttól a küszöbünkig. Ez nem működhetne a logisztikai szegmenst is alapjaiban átformáló digitalizáció nélkül, mely új horizontokat nyitott, nyomában viszont olyan veszélyek jelentek meg, melyek nem fenyegettek minket az analóg világban.

Ahogy életünk egyetlen szegmensét, úgy a logisztikát sem kerülte el a digitalizáció, mely rengeteg gazdasági potenciált hordoz: új üzleti lehetőségeket nyit, jobb kooperációt tesz lehetővé az ellátási láncok szereplői között, segíti az átláthatóságot, az árumozgás valós idejű kezelését, valamint csökkenti az adminisztratív terheket, a költségeket, és optimalizálja az infrastruktúra és az erőforrások kihasználását. Olyannyira fontos terület ez, hogy e téren platform is alakult, mely az Európai Bizottság munkáját támogatja.

Az előnyök mellett a szegmens digitalizációja azonban újfajta kihívásokat, fejlesztési utakat is rejt magában. Bár az AI alkalmazási lehetősége szinte határtalan, ugyanakkor sok vállalat még nem áll készen arra, hogy megfelelő módon hasznosítsa ezt az innovációt. Ez nem csupán néhány technológiai újítást tesz szükségessé, hanem egy komplex mindset váltást, ami egyelőre a cégek előtt álló feladat. Mindezzel párhuzamosan az AI veszélyeket is hordoz: a digitális szép új világ eljövetele az online csalásokat, a kiberbűnözést is elhozta.

Digitális okoseszközökben, járatoptimalizálásban rejlik a jövő kulcsa

„A Magyar Posta célja, hogy a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően továbbra is hatékonyan, a 21. századi ügyfélelvárásokhoz igazodva végezze tevékenységét úgy, hogy az ország minden pontján a jogszabályoknak megfelelő, minőségi és ügyfélközpontú szolgáltatást biztosít. Társaságunk az elmúlt egy évben jelentős technológiai fejlesztéseket hajtott végre az MPL+ programban. Ezek főleg a csomagkezeléshez szükséges szállítópályák automatizációját, a csomagautomata-hálózat bővítését, valamint a világszinten is kiemelkedő technológiai hátterű SMART by MPL fulfillment szolgáltatást foglalják magukban” – mondja el megkeresésünkre Panyi Mihály, a Magyar Posta Zrt. csomaglogisztikai digitális és üzletfejlesztési igazgatója.

A szakértő rámutat, hogy a Magyar Postánál a logisztika a versenytársaktól eltérő, hiszen a törvényi megfelelőség miatt országosan mindenhova képesnek kell lenniük szállítani. Ebben a komplex folyamatban számtalan digitális lehetőség rejlik, úgy mint a járatoptimalizálás, a digitális okoseszközzel történő csomagkezelés, illetve olyan digitális csatornák létrehozása, melyeken keresztül nemcsak a feladó, hanem a címzett is fel tudja venni velük a kapcsolatot. A papírmentes logisztikára való törekvés jegyében 2023 végén mintegy 1600 Android operációs rendszerű PDA-t szereztek be, melyeket vonalkód-leolvasóval is elláttak. Az igazgató meglátása szerint ezek igazi 21. századi futáreszközök, amelyek jelentősen gyorsítják, könnyítik a küldemények kézbesítését, átvételét.

A mesterséges intelligencia is helyet kér az asztalnál

„A mesterséges intelligencia a jövő kapuja. Minden trend abba az irányba mutat, hogy nemsokára a mindennapjaink része lesz, ezért a Magyar Posta komoly energiát fordít a benne rejlő lehetőségek felkutatására” – hangsúlyozza Panyi Mihály. „Amellett, hogy a Mesterséges Intelligencia Koalíció tagjai vagyunk, szeretnénk egy pilot projekten keresztül megtapasztalni a technológia adta lehetőségeket is. Célul tűztük ki az adatalapú fejlesztések megismerését, és azon területek bevonását, ahol javítani tudunk a folyamatokon, vagy hatékonyabbá tudjuk őket tenni, ügyelve az ügyfélélmény maximalizálására.”

A csomaglogisztikai digitális és üzletfejlesztési igazgató fontos területként említi a digitalizáció generálta kiberbűnözést is, mely szintén jelen van a mindennapjainkban. A Magyar Posta nemzetgazdasági szempontból kiemelt szereppel bír, így egy felkészült csapat kezeli a támadásokat. Példaként említette azokat a tipikus eseteket, amikor a csalók hamis e-mailben vagy sms-ben hivatkoznak a szolgáltatóra, általában csomagátvételhez kérve a címzett adatainak egyeztetését és/vagy díjfizetést. Az sem ritka, hogy fizetési késedelemmel kapcsolatos felszólítással fenyegetnek, így próbálva adatokat és pénzt kicsalni.

„Az is előfordulhat, hogy a link megnyitásával rosszindulatú, kártékony szoftvert telepítenek az eszközünkre. Ezekre külföldön rendszeresen felhívjuk a figyelmet, hogy minden ügyfelünk biztonságban érezhesse magát, és tudatosan rendelje és várja a csomagját. Kizárólag nemzetközi küldemények esetén a vámkezelési díjak kiegyenlítése kapcsán küldünk online vagy sms fizetési értesítést az ügyfeleknek” – húzza alá.

Jól látszik tehát, hogy a logisztika ideális terület a technológiai innovációk integrálására, ezen a területen egészen biztosan újításokat hoz a sokak által félt mesterséges intelligencia is. Az AI azonban, ahogy más szegmensben sem, itt sem fogja kiszorítani a humán tényezőt, az automatizálható területek újragondolásának kérdését azonban biztosan felveti.


Forrás: Behaviour